🔷 مدیریت تمایلات
⚪ در معرض انتخاب قرار دادن بین خوب و خوب تر
⚪ تقویت انگیزه های درونی نسبت به انگیزه سازهای بیرونی
⚪ تقویت گرایش های خوب و مقابله با گرایش های بد
🔷 فرآیند محوری
⚪ ارزش گذاری بر اساس سعی و تلاش افراد
⚪ ارزیابی تکوینی به جای ارزیابی آزمونی
🔷 توجه به تفاوت ها و ویژگی های افراد
⚪ برگزاری آزمون های ارزیابی در سطوح مختلف
⚪ مقایسه هر دانش آموز با روز قبل خودش، نه دیگری
🔷 تفکر محوری و عدم محوریت حفظ مطالب درسی
⚪ برگزاری کارگاه های حل مسئله
⚪ آموزش فلسفه به بیانی ساده و در قالب بازی
🔷 رشد همه جانبه و دستیابی به شخصیتی خودساخته و قوی اما منعطف
⚪ انجام امورات مدرسه توسط دانش آموزان هر کلاس در قالب گروههای مختلف
⚪ عبور از استعدادهای شکوفا شده و کشف و پرورش استعدادهای جدید
🔷 کسب مهارت زندگی جمعی
⚪ پذیرش برتری و امتیازات دیگران و احترام به حقوق افراد
⚪ تلاش جهت برطرف کردن ضعف ها و کسب موفقیت های گروهی
🔷 شیوه مدیریت رنج
⚪ پیشبرد امورات ادبستان بر اساس سنت و قوانین طبیعی إلهی
⚪ زندگی در محیط طبیعی ادبستان و عدم مداخلهی مسئولین (حتی المقدور)
🔷 حفظ عزت و کرامت انسانی دانش آموز
⚪ اولویت هدایت و محبت نسبت به کنترل با قوانین اداری
🔷 امنیت و اعتماد
⚪ اهتمام جدی بر اصل تغافل
⚪ عدالت محوری در تمام مراحل آموزشی و تربیتی
⚪ رازداری معلم و حل مشکلات دانش آموزان
⚪ پرهیز از هرگونه قضاوت راجع به افراد
🔷 کفایتِ خود و استقلال هویتی
⚪ استفاده حداکثری از دانش آموزان در امورات مختلف ادبستان
⚪ عدم تشویق و تنبیه فوری
🔷 خود اظهاری و صلابت روحی
⚪ بسترسازی برای کسب تجارب گوناگون و پذیرش مسئولیت های گوناگون در ادبستان
⚪ برگزاری فعالیت های فرهنگی و هنری مثل : سرود و نمایش و ...
🔷 ادب و پذیرش محدودیت های سالم
⚪ برپایی جشن ادب در بدو ورود به ادبستان
⚪ همراهی با نمادهای جمعی و قوانین مدرسه
🔷 شادی و نشاط در امر آموزش و پرورش
⚪ تعامل سازنده و ارتباط عاطفی مسئولان ادبستان با دانش آموزان
⚪ تجربه فعالیتهای زیستی و ورزشی در طبیعت
⚪ اهتمام به کیفیت و عمق مطالب به جای کمیت آنها
🔷 همراهی حداکثری خانواده ها با ادبستان
⚪ برگزاری جلسات آموزشی و مشاوره برای خانواده ها
⚪ امضای تفاهمنامهی همکاری خانواده ها با ادبستان
🔷 تقویت روحیه نوع دوستی و ایستادگی در برابر ظلم
⚪ کارگاه قصه گویی با محتوای قصه های حماسی شاهنامه
⚪ ارائه خدمات اجتماعی و کمک به اقشار ضعیف جامعه و کودکان بی سرپرست